Bij twijfel deskundig advies inwinnen

donderdag, 28 februari 2013

Volgens de AFM blijft het belangrijk dat consumenten zichzelf eerst de vraag stellen of ze financieel advies nodig hebben of dat ze zelf weten welk financieel product past bij hun persoonlijke situatie.

"Bij complexe producten met fiscale componenten (bijvoorbeeld banksparen) doen consumenten er verstandig aan om bij twijfel deskundig advies in te winnen. Aan dat advies hangt een prijskaartje.

Het is goedkoper als consumenten zelfstandig (dus zonder advies) een financieel product afsluiten (het zogenoemde execution only), maar dat is niet voor iedereen geschikt.

Het is belangrijk om te beseffen dat een verkeerde keuze veel geld kan kosten in de toekomst. Overigens zijn er diverse (online) middelen beschikbaar om consumenten te helpen bij het maken van een keuze. Deze verscheidenheid in diensten en kosten is goed voor de consument. Nu deze kosten transparant zijn, kan hij beter bepalen wat hij nodig heeft en waarvoor hij wel en niet wil betalen. Voordat het provisieverbod van toepassing was betaalde hij deze kosten ook, maar deze waren vaak niet zichtbaar."

(bron: VVP)