Consument bepaalt zelf wel of hij advies wil

donderdag, 28 februari 2013

Volgens AFM-bestuurder Theodor Kockelkoren is de klant prima in staat om zelf uit te maken of hij advies behoeft of niet.

Kockelkoren in 'Verzekerd!' van het Verbond van Verzekeraars: "Iedereen moet nog even wennen aan de nieuwe situatie door het provisieverbod. Dan krijg je al snel discussie over de vraag of consumenten wel in staat zijn om zelf te bepalen of ze wel of geen advies nodig hebben.

Die verantwoordelijkheidsverdeling is echter glashelder: de consument is primair aan zet en weegt af of hij advies nodig heeft en zo ja, naar welke adviseur hij gaat.

De adviseur moet vervolgens zorgen dat hij een goed advies levert tegen een redelijke prijs. Dat is wennen en daar gaat wat tijd over heen. Ik denk dat de consument het prima kan. Bij andere onderwerpen, zoals het kiezen van een aannemer voor een verbouwing, neemt hij dit soort beslissingen ook."

Kockelkoren stelt verder dat het provisieverbod advies beter én goedkoper maakt.

"Nu het provisieverbod is ingevoerd, is de prijs van bijvoorbeeld hypotheekadvies gedaald, ook bij partijen die uitstekende kwaliteit leveren. Beter en goedkoper kunnen dus hand in hand gaan."

(bron: VVP)