Steeds minder klanten bereid te betalen voor advies

dinsdag, 25 januari 2011

Een van de gevolgen van de openheid over beloningen is dat consumenten minder bereid worden om te betalen voor advies. Ze zoeken vaker zelf zaken uit. De onderzochte bereidheid wijkt sterk af van de wijze waarop financiële producten momenteel worden afgesloten.

Slechts één op de tien Nederlanders is bereid om te betalen voor advies bij het afsluiten van een hypotheek.

Bij een levensverzekeringen bevindt de bereidheid zich op hetzelfde niveau, terwijl bij een minder complex product als autoverzekeringen de score uitkomt op 5%.

Zes op de tien consumenten slijten de hypotheek af met (hoge) provisie via een tussenpersoon en ruim een kwart schakelt de adviseur van een bank in. Consumenten hebben dan het gevoel dat het advies gratis is, maar indirect betalen ze er toch voor.

Laagopgeleiden verwachten het minst vaak dat ze betaald advies zullen inwinnen omtrent een hypotheek. Van hen verwacht 6% dat te doen, terwijl juist deze groep gebaat lijkt te zijn bij advies. Bij levensverzekeringen is 10% van de laagopgeleiden bereid om te betalen voor financieel advies, terwijl onder hoogopgeleiden de score 19% is. (bron:Kranten.com)

gerelateerde berichten:

Zelf hypotheek afsluiten zonder advies en zonder provisie
hypotheek zelf afsluiten zonder provisie
Onderhandelbare bemiddelingskosten afsluiten hypotheek