AFM geeft hypotheekadviseur een 7 -

vrijdag, 22 oktober 2010

De kwaliteit van het hypotheekadvies is zichtbaar verbeterd. Er is minder sprake van te hoge hypotheken, oversluitadviezen passen vaker bij de klant en de vermogensopbouw voor de aflossing van de hypotheek past beter bij de risicobereidheid van de klant. "In de afgelopen drie jaar is het rapportcijfer gestegen van een 5,6 naar een zeven min."

Dit blijkt uit onderzoek van de AFM naar 214 hypotheekadviezen van 21 financiële ondernemingen. In 2007 deed de AFM voor de eerste maal onderzoek naar de algemene kwaliteit van het hypotheekadvies. Ruim een kwart van de adviezen vertoonde toen gebreken, met name wat betreft oversluiten, de hoogte van de hypotheek, de fiscale aspecten en de vermogensopbouw. Nu kreeg 5 procent van de adviezen het predikaat onvoldoende en 10 procent werd als matig beoordeeld. Het percentage goed tot excellent advies bleef met 24 procent gelijk aan 2007. De categorie redelijk steeg van 52 naar 62 procent.

Volgens AFM-bestuurder Theodor Kockelkoren is dit echter nog geen aanleiding om achterover te leunen.

"In de afgelopen drie jaar is het rapportcijfer gestegen van een 5,6 naar een zeven min. Laten we er naar streven om in 2013 op een 8,5 uit te komen. Aandachtspunten hierbij zijn het volledig en meer diepgaand inwinnen van relevante informatie. Bijvoorbeeld door het inzichtelijk maken van de gevolgen van verschillende rentevastperiodes, passende advisering bij risicoverzekeringen. Maar ook door de inkomensval te berekenen en begrijpelijk en volledig te adviseren."

Volgens de toezichthouder blijkt uit deze aandachtspunten dat de cultuuromslag naar klantgericht adviseren nog onvoldoende gerealiseerd is. De verbetering van de advieskwaliteit is volgens de AFM voor een belangrijk deel te danken aan het grote aantal adviseurs dat de markt de laatste jaren heeft verlaten, deels op aandringen van de toezichthouder.

"Dat heeft er waarschijnlijk toe geleid dat de groep van slechtste adviseurs, de onderkant van de markt, is teruggedrongen." Ook wordt bij het adviseren van consumenten gewerkt met betere adviessoftware. Tijdens de presentatie van het onderzoek riep de AFM adviseurs op kritisch te blijven op hun eigen adviezen. (bron:VVPOnline.nl)