Onderzoek provisietransparantie

maandag, 16 maart 2009

Onderzoek provisietransparantie - de beleving onder consumenten en hypotheekadviseur.

Het onderzoek naar provisietransparantie, dat door WU in samenwerking met Blauw Research is gehouden, geeft meer inzicht in kennis, houding, gedrag en reactie van zowel consumenten als de hypotheekadviseur ten aanzien van de regelgeving provisietransparantie. Lees hier meer over de opvallende onderzoeksresultaten.

Provisietransparantie
De hypotheekadviseur blijkt te onderschatten hoe belangrijk de consument provisietransparantie vindt.
8% van de hypotheekadviseurs verwacht dat de klant om transparantie vraagt. Echter, 96% van de consumenten vindt inzage in de kosten belangrijk!

Via de Goedkoopste Hypotheekadviseur heeft u altijd inzage in provisie.

Tijd en tarief
Ook is er een groot verschil in de tijd die u gemiddeld investeert in uw klant (17,5 uur) en wat de consument denkt dat u aan tijd kwijt bent (7 uur). Hierbij vindt de hypotheekadviseur een uurtarief van € 132 redelijk om voor deze dienstverlening te vragen. De consument noemt als redelijk uurtarief om te betalen echter € 40.

De Goedkoopste Hypotheekadviseur kiest de gulden middenweg: € 1.750,- voor gemiddeld 17,5 uur werk.

De hypotheekadviseur geeft aan het liefst hun verdiensten te ontvangen op basis van de volgende beloningsstructuur:
* Het conventionele (huidige) beloningsmodel (68%)
* Een uurtarief (48%)
* Een vast bedrag (44%)

De consument geeft aan het liefst te betalen:
* Een vast bedrag (27%)
* Helemaal niets (26%)
* Door middel van een premie (25%)
* Uurtarief (12%)

De Goedkoopste Hypotheekadviseur werkt altijd met vaste bedragen voor hypotheekadvies, wat u als klant wenst.

Positie hypotheekadviseurs

55% van de hypotheekadviseurs verwacht dat hun positie zal verslechteren doordat:
* Klanten meer gaan vergelijken op internet (50%)
* De concurrentie met (handels)banken zal toenemen (39%)
* Het omzetaandeel in de nieuwe situatie zal afnemen(60%)

73% van de hypotheekadviseurs denkt dat hij zijn toegevoegde waarde beter zal moeten laten zien in de toekomst. Consumenten geven inderdaad aan dat zij geen inzicht hebben in de werkzaamheden van de hypotheekadviseur(75%).

Via De Goedkoopste Hypotheekadviseur ontvangt u al op voorhand een geschat overzicht van de werkzaamheden.

Belangrijke conclusies
* De consument vindt provisietransparantie belangrijk
* Er zit een groot gat tussen het beeld dat hypotheekadviseurs en de consument hebben met betrekking tot bestedingsuren en uurtarief
* De consument en de hypotheekadviseur hebben verschillende voorkeur voor beloningstructuur
* De hypotheekadviseurs verwacht dat komend jaar het leveren van toegevoegde waarde van groot belang is
* De consument weet niet wat de hypotheekadviseur voor hem doet

Toevoeging Goedkoopste Hypotheekadviseur:
* altijd volledige provisietransparantie
* ook hypotheken zonder provisie in ons aanbod
* altijd inzage in het werkzaamheden overzicht hypotheekadvies
* helder en compleet beeld van werk, kosten en inspanningen hypotheekadviseur


Wilt u meer weten over de werkwijze van de Goedkoopste Hypotheekadviseur? Neem dan contact met ons op.

*Onderzoek ‘Op weg naar transparantie - onderzoek naar kosten- en beloningsstructuur’
gehouden onder 438 hypotheekadviseurs en 1006 consumenten, Blauw Research, oktober 2008 bron: WestlandUtrecht